Jaarverslag 2022 is uit!

• 27 juni 2023

Het jaar 2022 was een jaar waarin we, na een periode van pas op de plaats, weer vooruit konden en we de coronatijd langzamerhand achter ons konden laten.

Een jaar ook waarin de gevolgen van die tijd elke dag te merken waren: de druk op schoolteams was groot. Het lerarentekort en de situatie van leerlingen in de groepen, sociaal, emotioneel en onderwijskundig, droeg en draagt daaraan bij. De zorg voor onze medewerkers staat dan ook steeds centraal. Voortdurend denken we na over de manier waarop we hen zo kunnen ondersteunen, dat zij het goede werk voor onze leerlingen, zo optimaal mogelijk kunnen uitvoeren.

De context van ons onderwijs is complex, met grote verschillen in de samenleving, toenemende krapte op de arbeidsmarkt en toenemende invloed van problematiek in gezinnen. Wij geven het beste onderwijs onder die omstandigheden. Wij investeren in elkaar, in opleiding en ontwikkeling, in leren van elkaar en met elkaar, in systeemleiderschap dat ertoe doet. We doen daarbij zo min mogelijk concessies aan de continuïteit en kwaliteit van ons onderwijs.

2022 was deels het jaar van de “pas op de plaats”. We hebben ons strategisch meerjarenbeleidsplan met een jaar verlengd, zodat we meer ruimte creëerden voor de doelen die we willen bereiken op bovenschools niveau én op schoolniveau. Dit hebben we afgestemd met de onderwijsinspectie. De inspectie gaf ons ook feedback op onze visie op een betere organisatie van het onderwijs, in concreto de zogenoemde pilot “800 uur”. De belangrijke succesfactoren zijn voor ons: minder lesuren voor kinderen (waar dat kan) én meer aandacht voor leren van elkaar binnen en tussen scholen. In deze pilot is dit uitgeprobeerd - met succes.

We hebben geconcludeerd dat de toekomst die zich aandient vraagt om duidelijke focus, minder fragmentatie en meer verbinding. De ingrediënten voor een volgend strategisch beleidsplan worden zichtbaar. We willen van het verleden behouden wat goed is, maar ook stoppen met dingen die ons misschien nog wel dierbaar zijn, maar die niet meer dienstbaar zijn aan die toekomst. Samen werken en samen leren, intern in onze scholen én in toenemende mate extern met onze partners in de stad, vinden wij daarbij van het grootste belang. 2022 heeft ons laten zien dat sommige uitdagingen, waaronder de situatie op de arbeidsmarkt en in onderwijshuisvesting, alleen in samenhang zijn aan te gaan.

Wij staan daarvoor, maar in de allereerste plaats staan wij voor onze personeelsleden. Zij staan elke dag klaar voor onze leerlingen en voor elkaar. De hulp en steun die zij elkaar geven is hard nodig. Dat wordt vaak gezien als vanzelfsprekend, maar dat is het onder de huidige omstandigheden niet. Het is bijzonder, heel bijzonder. Onze medewerkers maken PCBO Apeldoorn. Zij verdienen het grootste compliment. Bij deze!

Lees meer in het jaarverslag 2022

Delen via: